Новая теоретическая модель для оценки социально-эмоциональных навыков в начальной школе

Авторы

  • Екатерина Орел
  • Алена Куликова

DOI:

https://doi.org/10.54359/ps.v13i69.207

Ключевые слова:

социально-эмоциональное развитие, некогнитивные навыки, начальная школа, Большая пятерка, личностные образовательные результаты, ФГОС

Аннотация

Обсуждается проблема социального и эмоционального развития школьников в контексте об-разовательных систем. На основе анализа имеющегося теоретического аппарата описания этой стороны образовательного процесса дается обоснование того, почему именно понятие «социально-эмоциональные навыки» (в отличие от эмоционального интеллекта, soft skills и других распространенных терминов) наилучшим образом отражает специфику некогнитивного развития в контексте системы образования. Предлагается новая теоретическая модель оценки социально-эмоциональных навыков (достижение целей, работа с другими, управление эмоциями), основанная на модели Большой пятерки и учитывающая контекст развития учащегося в рамках образовательных систем. Эта модель является основой для разработки инструментов измерения и оценки социальных и эмоциональных навыков в начальной и основной школе. Показано соответствие предлагаемой модели федеральных государственных образовательных стандартов начальной школы в части формируемых личностных образовательных результатов учащихся.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Авторы

Екатерина Орел

Орел Екатерина Алексеевна. Кандидат психологических наук, научный сотрудник, Центр психометрики и измерений в образовании, Институт образования, Высшая школа экономики, ул. Мясницкая, 20, 101000 Москва, Россия. E-mail: eorel@hse.ru

Алена Куликова

Куликова Алена Александровна. Кандидат наук НИУ ВШЭ об образовании, младший научный сотрудник, Центр психометрики и измерений в образовании, Институт образования, Высшая школа экономики, ул. Мясницкая, 20, 101000 Москва, Россия. aponomareva@hse.ru

Литература

Zinchenko V.P., Meshcheryakov B.G. Big dictionary of psychology. St. Petersburg Praim-Evroznak, 2008. (In Russian, the titles are given in author’s translation)Zinchenko V.P., Meshcheryakov B.G. Big dictionary of psychology. St. Petersburg Praim-Evroznak, 2008. (In Russian, the titles are given in author’s translation)

Znamenskaya O.V., Ostroverkh O.S., Ryabinina L.A., Khasan B.I. Monitoring of individual progress in learning activities among school students. Voprosy obrazovaniya, 2009, No. 3, 53–76. (In Russian, the titles are given in author’s translation)

Leontiev A.H. Activity. Consciousness. Personality. Moscow: Smysl, Akademiya, 2005. (In Russian, the titles are given in author’s translation)Leontiev A.H. Activity. Consciousness. Personality. Moscow: Smysl, Akademiya, 2005. (In Russian, the titles are given in author’s translation)

Orel E.A., Kulikova A.A. Analysis of psychometric characteristics of the tool for assessing socio-emotional skills in elementary school. Sovremennaya zarubezhnaya psikhologiya, 2018, 7(3), 8–17. (In Russian, the titles are given in author’s translation)

Slobodskaya E.R., Safronova M.V., Akhmetova O.A. Personal features and life style as the factors for school students’ achievement. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie, 2008, No. 2, 70–79. (In Russian, the titles are given in author’s translation)

Federal state educational standard of the primary main education 1-4 grades. URL: https://fgos.ru/ (In Russian, the titles are given in author’s translation)

Almlund M., et al. Personality psychology and economics. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research, 2011. Working Paper No. 16822. doi:10.3386/w16822

Baker-Henningham H., López Bóo F. Early childhood stimulation programs in developing countries: A comprehensive literature review. BID, 2010. URL: https://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/2660/earlychildhoodstimulationinterventionsindevelopingcountries:acomprehensiveliteraturereview.pdf?sequence=1

Bancino R., Zevalkink C. Soft Skills: The new curriculum for hard-core technical professionals. Techniques: Connecting Education and Careers. 2007, 82(5), 20–22.

Payton J., Weissberg R.P., Durlak J.A., Dymnicki A.B., Taylor R.D., Schellinger K.B., Pachan M. The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: Findings from three scientifi reviews. Chicago, IL: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL), 2008.

Colman A.M. A dictionary of psychology. Oxford: Oxford University Press, 2015.

Cunha F., Heckman J., Schennach S.M. Estimating the technology of cognitive and noncognitive skill formation. Econometrica, 2010, 78(3). doi:10.3982/ECTA6551

Department for Education and Skills. Departmental Report. 2005. URL: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/272106/6522.pdf

Duckworth A.L, Yeager S.D. Measurement matters: Assessing personal qualities other than cognitive ability for educational purposes. Educational Researcher, 2015, 44(4), 237–251. doi:10.3102/0013189X15584327

Durlak J.A., Weissberg R.P., Dymnicki A.B., Taylor R.D., Schellinger K.B. The impact of enhancing students' social and emotional learning: A meta‐analysis of schoolbased universal programs. Child development, 2011, 82(1), 405–432. doi:10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

Guerra N., Modecki K., Cunningham W. Developing social-emotional skills for the labor market: The PRACTICE model. Washington, DC: World Bank, 2014. doi:10.1596/1813-9450-7123

Heckman J.J., Lalonde R.J., Smith J.A. The economics and econometrics of active labor market programs. In: Handbook of Labor Economics. Elsevier, 1999. Vol. 3, Part A, pp. 1865–2097. doi:10.1016/S1573-4463(99)03012-6

Heckman J., Kautz T. Fostering and measuring skills: Interventions that improve character and cognition. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research, 2013. Working Paper No. 19656. doi:10.3386/w19656

Heckman J., Rubinstein Y. The importance of noncognitive skills: Lessons from the GED testing. American Economic Review Papers and Proceedings, 2001, 91(2), 145–149. doi:10.1257/aer.91.2.145

John O.P., Srivastava S. The Big-Five trait taxonomy: History, measurement, and theoretical perspectives. In: L.A. Pervin, O.P. John (Eds.), Handbook of personality: Theory and research. New York: Guilford Press, 1999, 102–139.

Judge T.A., Higgins C.A., Thoresen C.J., Barrick M.R. The big five personality traits, general mental ability, and career success across the life span. Personnel Psychology, 1999, 52(3), 621–652. doi:10.1111/j.1744-6570.1999.tb00174.x

Kautz T., Heckman J.J., Diris R., Ter Weel B., Borghans L. Fostering and measuring skills: Improving cognitive and non-cognitive skills to promote lifetime success. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research, 2014. Working Paper No. 20749. doi:10.3386/w20749

Lösel F., Beelmann A. Effects of child skills training in preventing antisocial behavior: A systematic review of randomized evaluations. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 2003, 587(1), 84–109. doi:10.1177/0002716202250793

O'Connor M.C., Paunonen S.V. Big Five personality predictors of post-secondary academic performance. Personality and Individual Differences, 2007, 43(5), 971–990. doi:10.1016/j.paid.2007.03.017

Skills for Social Progress: The Power of Social and Emotional Skills. In: OECD Skills Studies. Paris: OECD Publishing, 2015. doi:10.1787/9789264226159-en

Singh M. Understanding life skills. UNESCO Institute for Education, Hamburg, 2014. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000146963

Schmitt D.P., Allik J., McCrae R.R., Benet-Martínez V. The geographic distribution of Big Five personality traits – patterns and profiles of human self-description across 56 nations. Journal of Cross-cultural Psychology, 2007, 38(2), 173–212. doi:10.1177/0022022106297299

Vedel A. Big Five group differences between academic majors: a systematic review. Personality and Individual Differences, 2016, Vol. 101, 523. doi:10.1016/j.paid.2016.05.332

Webb N.L. Criteria for alignment of expectations and assessments in mathematics and science education. Research monograph. 1997. No. 8. URL: https://www.researchgate.net/publication/234731918_Criteria_for_Alignment_of_Expectations_and_Assessments_in_Mathematics_and_Science_Education_Research_Monograph_No_6

Partners in life skills education. Conclusions from a United Nations Inter-Agency Meeting. Geneva: World Health Organization, Department of Mental Health, 1999. URL: http://www.who.int/mental_health/media/en/30.pdf

Число просмотров

Просмотров: 621

Опубликован

04.04.2020

Как цитировать

Орел, Е., & Куликова, А. (2020). Новая теоретическая модель для оценки социально-эмоциональных навыков в начальной школе. Психологические исследования, 13(69). https://doi.org/10.54359/ps.v13i69.207

Выпуск

Раздел

Статьи