Половые различия по успеваемости в зависимости от профессионального самоопределения школьников

Авторы

  • Юлия Черткова
  • Светлана Пьянкова

DOI:

https://doi.org/10.54359/ps.v7i38.579

Ключевые слова:

близнецы, академическая успеваемость, ЕГЭ, половые различия

Аннотация

Анализировались половые различия в академических достижениях, которые оценивались по результатам выполнения заданий Единого государственного экзамена в 2010–2012 гг. Выборка исследования включает 11160 пар близнецов и репрезентативна популяции близнецов соответствующего возраста, проживающих на территории России. Для определения половых различий оценивались различия средних, дисперсий и величина эффекта d (разница в средних баллах мальчиков и девочек, деленная на усредненное по группам мальчиков и девочек стандартное отклонение). Основные результаты исследования: в академической успеваемости по большинству школьных предметов, по которым ученики сдают ЕГЭ, наблюдаются половые различия. Значимые половые различия обнаруживаются по следующим дисциплинам: математике, русскому языку, иностранному(английскому) языку, истории, литературе, биологии, обществознанию. Отсутствуют различия между юношами и девушками в успешности выполнения заданий ЕГЭ по физике, химии, географии и информатике. В тех случаях, когда имеются значимые различия в успеваемости по предмету, успешнее сдают экзамен девочки. Исключение составляет лишь одна школьная дисциплина – математика. По математике мальчики превосходят девочек в академической успешности при анализе данных по всей выборке, отставая от девочек в подгруппе потенциальных абитуриентов вузов физико-математического направления.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Авторы

Юлия Черткова

Черткова Юлия Давидовна. Кандидат психологических наук, доцент, факультет психологии, Московский государственный университет имени М.В.Ломоносова, ул. Моховая, д. 11, стр. 9, 125009 Москва, Россия. E-mail:y_chertkova@mail.ru

Светлана Пьянкова

Пьянкова Светлана Дмитриевна. Кандидат психологических наук, доцент, факультет психологии, Московский государственный университет имени М.В.Ломоносова, ул. Моховая, д. 11, стр. 9, 125009 Москва, Россия. E-mail:spyank@mail.ru

Литература

Ardila A., Rosselli M., Matute E., Inozemtseva O. Gender differences in cognitive development. Developmental Psychology, 2011, 47(4), 984–990.

Bauer D.J., Goldfield B.A., Reznik J.S. Alternative approaches to analyzing individual differences in the rate of early vocabulary acquisition. Applied Psycho Linguistics, 2002, 23(03), 313–335.

Beatty W.W. Sex difference in geographical knowledge: Driving experience is not essential. Journal of International Neuropsychological Society, 2002, 8(6), 804–810.

Benbow C.P., Stanley J.C. Sex differences in mathematical ability: Fact or artifact? Science, 1980, 210(4475), 1262−1264.

Berglund E., Eriksson M., Westerlund M. Communicative skills in relation to gender, birth order, childcare and socioeconomic status in 18-month-old children. Scandinavian Journal of Psychology, 2005, 46(6), 485–491.

Brunner M., Gogol K.M., Sonnleitner P., Keller U., Krauss S., Preckel F. Gender differences in the mean level, variability, and profile shape of student achievement: Results from 41 countries. Intelligence, 2013, 41(5), 378–395.

Chertkova Yu.D., Egorova M.S. Psikhologicheskie issledovaniya, 2013, 6(31), 12. http://psystudy.ru (in Russian)

Cohen J. Statistical power analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1988.

Cromley J.G., Perez T., Wills T.W., Tanaka J.C., McNamara Horvat E., Tancredi-Brice Agbenyega E. Changes in race and sex stereotype threat among diverse STEM students: Relation to grades and retention in the majors. Contemporary Educational Psychology, 2013, 38(3), 247–258.

Eriksson M., Marschik P.B., Tulviste T., Almgren M., Pérez Pereira M., Wehberg S., Marjanovic-Umek L.,Gayraud F., Kovacevic M., Gallego C. Differences between girls and boys in emerging language skills: Evidence from 10 language communities. British Journal of Developmental Psychology, 2012, 30(2), 326–343.

Fenson L., Dale P.S., Reznick J.S., Bates E., Thal D.J., Pethick S.J. Variability in early communicative development. Monographs of the Society for Research in Child Development, 1994, 59(5), 1–185.

Ganley C.M., Vasilyeva M. Sex differences in the relation between math performance, spatial skills, and attitudes. Journal of Applied Developmental Psychology, 2011, 32(4), 235–242.

Grysman A., Hudson J.A. Gender differences in autobiographical memory: Developmental and methodological considerations. Developmental Review, 2013, 33(3), 239–272.

Halpern D.F. A cognitive-process taxonomy for sex differences in cognitive abilities. Current Directions in Psychological Science, 2004, 13(4), 135–139.

Hausmann M. Arts versus science – Academic background implicitly activates gender stereotypes on cognitive abilities with threat raising men's (but lowering women's) performance. Intelligence, 2014, 46, 235–245.

Hedges L.V., Nowel A. Sex differences in mental test scores, variability, and numbers of high-scoring individuals. Science, 1995, 269(5220), 41–48.

Hyde J.S. Gender similarities and differences. Annual Review of Psychology, 2014, 65, 373–398.

Hyde J.S., Lindberg S.M., Linn M.C., Ellis A., Williams C. Gender similarities characterize math performance. Science, 2008, 321(5588), 494–495.

Hyde J.S., Linn M.C. Gender differences in verbal ability: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 1988, 104(1), 53–69.

Kaushanskaya M., Gross M., Buac M. Gender differences in child word learning. Learning and Individual Differences, 2013, 27, 82–89.

Kaushanskaya M., Marian V., Yoo J. Gender differences in adult word learning. Acta Psychologica, 2011, 137(1), 24–35.

Kimura D., Clarke P.G. Women’s advantage on verbal memory is not restricted to concrete words. Psychological Reports, 2002, 91(3f), 1137–1142.

Kimura D., Seal B.N. Sex differences in recall of real or nonsense words. Psychological Reports, 2003, 93(1), 263–264.

Lange-Kuttner C., Ebersbach M. Girls in detail, boys in shape: Gender differences when drawing cubes in depth. British Journal of Psychology, 2013, 104(3), 413–437.

Larsson M., Lovden M., Nilsson L.G. Sex differences in recollective experiences for olfactory and verbal information. Acta Psychologica, 2003, 112(1), 89–103.

Li R. Why women see differently from the way man see? A review of sex differences in cognition and sports. Journal of Sports and Health Science, 2014, 3(3), 155–162.

Lubinski D. Spatial ability and STEM: A sleeping giant for talent identification and development. Personality and Individual Differences, 2010, 49(4), 344–351.

Lynn R., Mikk J. National differences in intelligence and educational attainment. Intelligence, 2007, 35(2), 115–121.

Lynn R., Mikk J. Science: Sex differences in attainment. The Journal of Social, Political and Economic Studies, 2008, 33(1), 101–124.

Maccoby E., Jacklin С. The Psychology of Sex Differences. Stanford: Stanford University Press, 1974.

Maeda Y., Yoon S.Y. A meta-analysis on gender differences in mental rotation ability measured by the Purdue Spatial Visualization Tests: Visualization of rotations (PSVT:R). Education Psychological Review, 2013, 25(1), 69–94.

Maitland S.B., Herlitz A., Nyberg L., Backman L., Nilsson L.G. Selective sex differences in declarative memory. Memory and Cognition, 2004, 32(7), 1160–1169.

Mantyla T. Gender differences in multitasking reflect spatial ability. Psychological Science, 2013, 24(4), 514–520.

Mikk J., Täht K., Must O. Sex differences in educational attainment. Personality and Individual Differences, 2012, 53(2), 132–136.

Murre J.M., Janssen S.M., Rouw R., Meete M. The rise and fall of immediate and delayed memory for verbal and visuospatial information from late childhood to late adulthood. Acta Psychologics (Amst), 2013, 142(1), 96–107.

Nazareth A., Herrera A., Pruden S.M. Explaining sex differences in mental rotation: role of spatial activity experience. Cognitive Processing, 2013, 14(2), 201–204.

Persson J., Herlitz A., Engman J., Morell A., Sjolie D., Wikstrom J., Soderlund H. Remembering our origin: gender differences in spatial memory are reflected in gender differences in hippocampal lateralization. Behavior and Brain Research, 2013, 256, 219–228.

Peters M., Laeng B., Latham K., Jackson M., Zaiyouna R., Richardson C. A redrawn Vandenberg and Kuse mental rotation test: Different versions and factors that affect performance. Brain and Cognition, 1995, 28(1), 39–58.

Postma A., Jager G., Kessels R.P.C., Koppeschaar H.P.F., van Honk J. Sex differences for selective forms of spatial memory. Brain and Cognition, 2004, 54(1), 24–34.

Reilly D. Gender, culture, and sex-typed cognitive abilities. PLoS ONE, 2012, 7(7):e39904.

Robinson J.P., Lubienski S.T. The development of gender achievement gaps in mathematics and reading during elementary and middle school: Examining direct cognitive assessments and teacher ratings. American Educational Research Journal, 2011, 48(2), 268–302.

Strand S., Deary I.J., Smith P. Sex differences in cognitive abilities test scores: A UK national picture. British Journal of Educational Psychology, 2006, 76(3), 463–480.

Ullman M.T. Contributions of memory circuits to language: The declarative / procedural model. Cognition, 2004, 92(1), 231–270.

Ullman M.T., Miranda R.A., Travers M.L. Sex differences in the neurocognition of language. In: J.B. Becker, K.J. Berkley, N. Geary (Eds.), Sex on the brain: From genes to behavior. New York: Oxford University Press, 2008, pp. 291–309.

Vestergren P., Ronnlund M., Nyberg L., Nilsson L.G. Multigroup confirmatory factor analysis of the cognitive dysfunction questionnaire: instrument refinement and measurement invariance across age and sex. Scandinavian Journal of Psychology, 2012, 53(5), 390–400.

Voyer D. Time limits and gender differences on paper-and-pencil tests of mental rotation: A meta-analysis. Psychonomic Bulletin Review, 2011, 18(2), 267–277.

Voyer D., Voyer S., Bryden M.P. Magnitude of sex differences in spatial abilities: a meta-analysis and consideration of critical variables. Psychological Bulletin, 1995, 117(2), 250–270.

Wallentin M. Putative sex differences in verbal abilities and language cortex: A critical review. Brain and Language, 2009, 108(3), 175–183.

Yılmaz C. The relationship between language learning strategies, gender, proficiency and self-efficacy beliefs: A study of ELT learners in Turkey. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 2010, 2(2), 682–687.

Yonker J.E., Eriksson E., Nilsson L.G., Herlitz A. Sex differences in episodic memory: minimal influence of estradiol. Brain and Cognition, 2003, 52(2), 231–238.

Число просмотров

Просмотров: 326

Опубликован

31.12.2014

Как цитировать

Черткова, Ю., & Пьянкова, С. (2014). Половые различия по успеваемости в зависимости от профессионального самоопределения школьников. Психологические исследования, 7(38). https://doi.org/10.54359/ps.v7i38.579

Выпуск

Раздел

Статьи

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)

<< < 1 2