Как измерить отношение к политикам? Русскоязычные опросники для измерения политического доверия и политического цинизма

Авторы

  • Ольга Гулевич Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Москва, Россия
  • Виктория Гусева Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Москва, Россия

DOI:

https://doi.org/10.54359/ps.v15i83.1140

Ключевые слова:

политическое доверие, политический цинизм, социальное доверие, социальный цинизм, оправдание системы, доверие институтам, политическая самоэффективность, политическое поведение

Аннотация

Политическое доверие и политический цинизм – ключевые показатели, которые отражают отношение людей к существующей политической системе. Анализ исследований показывает, что доверие к политикам рассматривается как результат приписывания им позитивных деятельностных и коммунальных особенностей, а цинизм к политикам – как результат приписывания им негативных деятельностных и коммунальных качеств. Цель данного исследования – создать русскоязычные методики для измерения доверия и цинизма по отношению к политикам. Исследование проходило в два этапа, в которых приняли участие 920 и 396 респондентов, проживающих в России. Во время первого этапа они заполняли длинные версии методик для измерения политического доверия и цинизма, а во время второго – короткие версии методик, а также методики для измерения социального доверия, социального цинизма, оправдания системы, доверия институтам, политической самоэффективности и готовности к участию в различных формах политического поведения. Результаты показали, что четырехфакторная структура опросников с общим фактором хорошо соответствует данным и одинаково работает в разных половых и возрастных группах, но методика для измерения политического доверия требует дополнительного внимания.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Авторы

Ольга Гулевич, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Москва, Россия

Доктор психологических наук, профессор, департамент психологии, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», ул. Мясницкая, д. 20, 101000 Москва, Россия.

Виктория Гусева, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Москва, Россия

Стажер-исследователь, департамент психологии, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», ул. Мясницкая, д. 20, 101000 Москва, Россия.

Литература

Aaldering L. The (ir) rationality of mediated leader effects. Electoral Studies, 2018, 54, 269-280. DOI:10.1016/j.electstud.2018.04.010.

Abele A.E., Rupprecht T., Wojciszke, B. The influence of success and failure experiences on agency. European Journal of Social Psychology, 2008, 38(3), 436-448. DOI:10.1002/ejsp.454.

Abele A.E., Wojciszke B. Agency and communion from the perspective of self-versus others. Journal of Personality and Social Psychology, 2007, 93, 751-763. DOI:10.1037/0022-3514.93.5.751.

Abele A.E., Wojciszke, B. Communal and agentic content in social cognition: A dual perspective model. Advances in Experimental Social Psychology, 2014, 50, 195-255. DOI:10.1016/B978-0-12-800284-1.00004-7.

Adriaansen M.L., Van Praag P., De Vreese C.H. Substance matters: How news content can reduce political cynicism. International Journal of Public Opinion Research, 2010, 22(4), 433-457.

Adriaansen M.L., van Praag P., de Vreese C.H. A mixed report: The effects of strategic and substantive news content on political cynicism and voting. Communications - The European Journal of Communication Research, 2012, 37(2), 153-172. DOI:10.1515/commun-2012-0008.

Agadullina E.R., Ivanov A., Sarieva, I. How do Russians perceive and justify the status quo: insights from adapting the system justification scales. Frontiers in Psychology, 2021, 4698. DOI:10.3389/fpsyg.2021.717838.

Bauer P. C., Freitag M. Measuring trust. In: E. Uslaner (Ed.), The Oxford handbook of social and political trust. New York, NY: Oxford University Press, 2017. pp. 15 36. DOI:10.1093/oxfordhb/9780190274801.013.1.

Baumert A., Halmburger A., Rothmund T., Schemer C. Everyday dynamics in generalized social and political trust. Journal of Research in Personality, 2017, 69, 44-54. DOI:10.1016/j.jrp.2016.04.006.

Boukes M., Boomgaarden H. G. Soft news with hard consequences? Introducing a nuanced measure of soft versus hard news exposure and its relationship with political cynicism. Communication Research, 2015, 42(5), 701-731. DOI:10.1177/0093650214537520.

Chang C. Politically mobilizing vs. demobilizing media: A mediation model. Asian Journal of Communication, 2007, 17(4), 362-380. DOI:10.1080/01292980701636985.

Chen F.F. Sensitivity of goodness of fit indexes to lack of measurement invariance. Structural equation modeling, 2007, 14(3), 464–504. DOI:10.1080/10705510701301834.

Chu C., Martin, A.E. The primacy of communality in humanization. Journal of Experimental Social Psychology, 2021, 97. DOI:10.1016/j.jesp.2021.104224.

Corral-Cumbreras M., Powell T.E. The effect of consumption of corruption-related news on political cynicism. Communication and Society, 2019, 47-62. DOI:10.15581/003.32.4.47-62.

Fiske S.T. Stereotype content: Warmth and competence endure. Current Directions in Psychological Science, 2018, 27(2), 67-73. DOI:10.1177/0963721417738825.

Formanowicz M., Goldenberg A., Saguy T., Pietraszkiewicz A., Walker M., Gross, J.J. Understanding dehumanization: The role of agency and communion. Journal of Experimental Social Psychology, 2018, 77, 102-116. DOI:10.1016/j.jesp.2018.04.003.

Fu H., Mou Y., Miller M.J., Jalette G. Reconsidering political cynicism and political involvement: A test of antecedents. American Communication Journal, 2011, 13(2), 44-61.

Gabriel O.W. Participation and political trust. In: S. Zmerli, van der Meer T.W.G. (Eds.), Handbook on political trust. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing Inc., 2017. pp. 228-241. DOI:10.4337/9781782545118.00025.

Goovaerts I., Marien, S. Uncivil communication and simplistic argumentation: Decreasing political trust, increasing persuasive power?. Political Communication, 2020, 37(6), 768-788. DOI:10.1080/10584609.2020.1753868.

Guggenheim L., Kwak N., Campbell S. W. Nontraditional news negativity: The relationship of entertaining political news use to political cynicism and mistrust. International Journal of Public Opinion Research, 2011, 23(3), 287-314. DOI:10.1093/ijpor/edr015.

Gulevich O.A., Krivoshchekov V.S., Shmygaleva S.A. Politicheskii tsinizm: russkoazychna a shkala dla izmerenia negativnogo otnoshenia k politikam. Psikhologicheskie issledovaniia, 2020, 13(73), 3-27. https://psystudy.ru/index.php/num/article/view/169.

Halmburger A., Baumert A., Rothmundde T. Seen one, seen ‘em all? Do reports about law violations of a single politician impair the perceived trustworthiness of politicians in general and of the political system? Journal of Social and Political Psychology, 2019, 7(1), 448–477. DOI:10.5964/jspp.v7i1.933.

Heiss R., Matthes J. Mobilizing for some. The effects of politicians’ participatory Facebook posts on young people’s political efficacy. Journal of Media Psychology, 2016, 28, 123-135. DOI:10.1027/1864-1105/a000199.

Jebril N., Albaek E., Claes H. de Vreese. Infotainment, Cynicism and Democracy: Privatization vs. Personalization. European Journal of Communication, 2013, 28(2), 105-121. DOI:10.1177/0267323112468683.

Jones-Jang S.M., Kim D.H., Kenski K. Perceptions of mis-or disinformation exposure predict political cynicism: Evidence from a two-wave survey during the 2018 US midterm elections. New media and society, 2020, pp. 3105-3125. DOI:10.1177/1461444820943878.

Kahn J. H. Factor analysis in counseling psychology research, training, and practice: Principles, advances, and applications. The Counseling Psychologist, 2006, 34(5), 684-718. DOI:10.1177/001100-0006286347.

Kenny D.A., Kaniskan B., McCoach D.B. The performance of RMSEA in models with small degrees of freedom. Sociological methods and research, 2015, 44(3), 486-507. DOI:10.1177/0049124114543236.

Kline R.B. Principles and practice of structural equation modeling (4th ed.). New York, NY: Guilford Press, 2016.

Lee F.L. The spillover effects of political scandals: The moderating role of cynicism and social media communications. Journalism and Mass Communication Quarterly, 2018, 95(3), 714-733. DOI:10.1177/1077699017723604.

Manoliu A., Bastien F. Does my favourite political television series make me cynical? Canadian Journal of Communication, 2018, 43(4). DOI:10.22230/cjc.2018v43n4a3274.

Mendiburo-Seguel A., Vargas S., Rubio A. Exposure to political disparagement humor and its impact on trust in politicians: How long does it last? Frontiers in Psychology, 2017, 8, Article 2236. DOI:10.3389/fpsyg.2017.02236.

Pattyn S., Van Hiel A., Dhont K., Onraet E. Stripping the political cynic: A psychological exploration of the concept of political cynicism. European Journal of Personality, 2012, 26, 566-579. DOI:10.1002/per.858.

Pinkleton B.E., Austin E.W. Exploring relationships among media use frequency, perceived media importance, and media satisfaction in political disaffection and efficacy. Mass Communication and Society, 2002, 5, 141-163. DOI:10.1207/S15327825MCS0502_3.

Pinkleton B.E., Austin E.W. Individual motivations, perceived media importance, and political disaffection. Political Communication, 2001, 18, 321-334. DOI:10.1080/10584600152400365.

Pinkleton B.E., Austin E.W. Media perceptions and public affairs apathy in the politically inexperienced. Mass Communication and Society, 2004, 7, 319-337. DOI:10.1207/s15327825mcs0703_4.

Pinkleton B.E., Um N.-H., Austin E.W. An exploration of the effects of negative political advertising on political decision making. Journal of Advertising, 2002, 31, 13-25. DOI:10.1080/00913367.2002.10673657.

Rill L.A., Cardiel, C.L. Funny, ha-ha: The impact of user-generated political satire on political attitudes. American Behavioral Scientist. 2013, 57(12), 1738-1756. DOI:10.1177/0002764213489016.

Rogach N.N. Deputat Gosudarstvennoĭ Dumy v vospriiatii rossiskikh grazhdan: idealnye predstavleniia i sushchestvuiushchie realii, Polylogos journal, 2021, 5(3). https://polylogos-journal.ru/s258770110017319-2-1/. DOI:10.18254/S258770110017319-2.

Rooduijn M., Van der Brug W., De Lange S. L., Parlevliet J. Persuasive populism? Estimating the effect of populist messages on political cynicism. Politics and Governance, 2017, 5(4), 136-145. DOI:10.17645/pag.v5i4.1124.

Schuck A.R., De Vreese C.H. Public support for referendums in Europe: A cross-national comparison in 21 countries. Electoral Studies, 2015, 38, 149-158. DOI:10.1016/j.electstud.2015.02.012.

Song H., Gil de Zúñiga H., Boomgaarden H.G. Social media news use and political cynicism: Differential pathways through “news finds me” perception. Mass Communication and Society, 2020, 23(1), 47-70. DOI:10.1080/15205436.2019.1651867.

Uchronski M., Abele A.E., Bruckmüller S. Empathic perspective taking and the situational malleability of the communal self-concept. Self and Identity, 2013, 12(3), 238-258. DOI:10.1080/15298868.2012.655896.

Umemura T., Serek J. Different developmental pathways from parental warmth to adolescents’ trust in peers and politicians: Mediating roles of adolescent–parent attachment and belief in a just world. Social Justice Research, 2016, 29(2), 186-205. DOI:10.1007/s11211-016-0258-x.

Usmanova Z.R., Smulkina N.V. Kognitivnye i ėmotsionalnye sostavliaiushchie obraza idealnogo parlamenta v soznanii rossiiskikh grazhdan. Gumanitarnye nauki. Vestnik Finansovogo universiteta, 2021, 11(4), 77-82. DOI:10.26794/2226-7867-2021-11-4-77-82.

Van Assche J., Dhont K., Van Hiel A., Roets A. Ethnic diversity and support for populist parties. The “right” road through political cynicism and lack of trust. Social Psychology, 2018, 49, 182-189. DOI:10.1027/1864-9335/a000340.

Van Assche J., Van Hiel A., Dhont K., Roets A. Broadening the individual differences lens on party support and voting behavior: Cynicism and prejudice as relevant attitudes referring to modern-day political alignments. European Journal of Social Psychology, 2019, 49, 190-199. DOI:10.1002/ejsp.2377.

Van Dalen A., Albæk E., de Vreese C. Suspicious minds: Explaining political cynicism among political journalists in Europe. European Journal of Communication, 2011, 26(2), 147-162. DOI:10.1177/0267323111404841.

Van Stekelenburg J., Klandermans B. In politics we trust… or not? Trusting and distrusting demonstrators compared. Political Psychology, 2018, 39(4), 775-792. DOI:10.1111/pops.12464.

Wojciszke, B. Morality and competence in person- and self-perception. European Review of Social Psychology, 2005, 16, 155-188. DOI:10.1080/10463280500229619.

Wojciszke B., Abele A. E., Baryla W. Two dimensions of interpersonal attitudes: Liking depends on communion, respect depends on agency. European Journal of Social Psychology, 2009, 39(6), 973 990. DOI:10.1002/ejsp.595.

Wojciszke B., Bazinska R., Jaworski M. On the dominance of moral categories in impression formation. Personality and Social Psychology Bulletin, 1998, 24, 1251-1263. DOI:10.1177/01461672982412001.

Yamamoto M., Kushin M.J. More harm than good? Online media use and political disaffection among college students in the 2008 election. Journal of Computer-Mediated Communication, 2014, 19(3), 430-445. DOI:10.1111/jcc4.12046.

Число просмотров

Просмотров: 432

Опубликован

30.06.2022

Как цитировать

Гулевич, О., & Гусева, В. (2022). Как измерить отношение к политикам? Русскоязычные опросники для измерения политического доверия и политического цинизма. Психологические исследования, 15(83), 7. https://doi.org/10.54359/ps.v15i83.1140

Выпуск

Раздел

Новые методики

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)