Политический цинизм: русскоязычная шкала для измерения негативного отношения к политикам

Авторы

  • Ольга Гулевич
  • Владислав Кривощеков
  • Софья Шмыгалева

DOI:

https://doi.org/10.54359/ps.v13i73.169

Ключевые слова:

политическое поведение, политический цинизм, социальный цинизм, политическое доверие, политическая эффективность

Аннотация

Отношение к политикам, политическим группам и политическим институтам – это популярное направление политико-психологических исследований. При изучении этого отношения используются два основных понятия – политическое доверие и политический цинизм. Политический цинизм – это убежденность в том, что политикам, политическим группам и политическим институтам нельзя доверять, на них нельзя полагаться даже в отсутствии информации о конкретных действиях, которые они совершают. Цель данного исследования – адаптация нидерландской шкалы для измерения политического цинизма для русскоязычной выборки. За основу взято узкое определение политического цинизма как негативного отношения к политикам. В исследовании приняли участие 422 респондента, проживающих в России. Они заполняли опросники для измерения политического цинизма, политического доверия, социального цинизма, политической эффективности и оценки эффективности разных форм политического поведения. Результаты показали, что сокращенный вариант шкалы политического цинизма, состоящий из шести утверждений, обладает структурной валидностью и инвариантностью. Кроме того, политический цинизм позитивно связан с уровнем социального цинизма, но негативно связан с политическим доверием, политической эффективностью и оценкой эффективности разных форм политического поведения.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Авторы

Ольга Гулевич

Гулевич Ольга Александровна. Доктор психологических наук, профессор, департамент психологии, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», ул. Мясницкая, д. 20, 101000 Москва, Россия. e-mail: ogulevich@hse.ru

Владислав Кривощеков

Кривощеков Владислав Сергеевич. Аспирант, департамент психологии, факультет социальных наук, НИУ «Высшая школа экономики», ул. Мясницкая, д. 20, 101000 Москва, Россия. e-mail: vlkrivoschekov@gmail.com

Софья Шмыгалева

Шмыгалева Софья Анатольевна. Студентка бакалавриата, департамент психологии, факультет социальных наук, НИУ Высшая школа экономики, ул. Мясницкая, д. 20, 101000 Москва, Россия. e-mail: sonyaanatshmyg@gmail.com

Литература

Cyrillic letters are transliterated according to BSI standards. The titles are given in author’s translation.

Adriaansen M.L., van Praag P., de Vreese C.H. A mixed report: The effects of strategic and substantive news content on political cynicism and voting. Communications. 2012, 37, 153-172. DOI: 10.1515/commun-2012-0008

Adriaansen M.L., van Praag P., de Vreese C.H. Substance matters: How news content can reduce political cynicism. International Journal of Public Opinion Research. 2010, 22, 433-457. DOI: 10.1093/ijpor/edq033

Agger R.E., Goldstein M.N., Pearl S.A. Political cynicism: Measurement and meaning. The Journal of Politics. 1961, 23, 477-506.

Altemeyer B. Enemies of freedom: Understanding right-wing authoritarianism / B. Altemeyer. Mississauga: Jossey-Bass, 1988.

Boukes M., Boomgaarden H.G. Soft news with hard consequences? Introducing a nuanced measure of soft versus hard news exposure and its relationship with political cynicism. Communication Research. 2015, 42, 701-731. DOI: 10.1177/0093650214537520

Cappella J.N., Jamieson K.H. Spiral of cynicism: The press and the public good. New York, NY: Oxford University Press, 1997.

Chen F.F. Sensitivity of goodness of fit indexes to lack of measurement invariance. Structural equation modeling. 2007, 14, 464-504. DOI: 10.1080/10705510701301834

Cumbreras M.C., Powell T.E. The effect of consumption of corruption-related news on political cynicism. Communication and Society. 2019, 32, 47-62. DOI: 10.15581/003.32.4.47-62

Dardis F.E., Shen F., Edwards H.H. Effects of negative political advertising on individuals' cynicism and self-efficacy: The impact of ad type and message exposures. Mass Communication and Society. 2008, 11, 24-42. DOI: 10.1080/15205430701582512

de Vreese C.H. The Spiral of Cynicism reconsidered. European Journal of Communication. 2005, 20, 283-301. DOI: 10.1177/0267323105055259

de Vreese C.H., Elenbaas M. Media in the game of politics: Effects of strategic metacoverage on political cynicism. International Journal of Press/Politics. 2008, 13, 285-309. DOI: 10.1177/1940161208319650

Dekker H., Meijerink F. Political cynicism: Conceptualization, operationalization, and explanation. Politics, Culture and Society. 2012, 3, 33-48.

Elenbaas M., de Vreese C.H. The effects of strategic news on political cynicism and vote choice among young voters. Journal of Communication. 2008, 58, 550-567. DOI: 10.1111/j.1460-2466.2008.00399.x

Guggenheim L., Kwak N., Campbell S.W. Nontraditional news negativity: The relationship of entertaining political news use to political cynicism and mistrust. International Journal of Public Opinion Research. 2011, 23, 287-314. DOI: 10.1093/ijpor/edr015

Hanson G., Haridakis P.M., Cunningham A.W., Sharma R., Ponder J.D. The 2008 Presidential campaign: Political cynicism in the age of Facebook, MySpace, and YouTube. Mass Communication and Society. 2010, 13, 584-607. DOI: 10.1080/15205436.2010.513470

Heiss R., Matthes J. Mobilizing for some. The effects of politicians’ participatory Facebook posts on young people’s political efficacy. Journal of Media Psychology. 2016, 28, 123-135. DOI: 10.1027/1864-1105/a000199

Jackson D. Strategic media, cynical public? Examining the contingent effects of strategic news frames on political cynicism in the United Kingdom. International Journal of Press/Politics. 2011, 16, 75-101. DOI: 10.1177/1940161210381647

Lin M.-C., Haridakis P.M., Hanson G. The role of political identity and media selection on perceptions of hostile media bias during the 2012 Presidential campaign. Journal of Broadcasting and Electronic Media. 2016, 60, 425-447. DOI: 10.1080/08838151.2016.1203316

Manoliu A., Bastien F. Does my favourite political television series make me cynical? Canadian Journal of Communication. 2018, 43, 547-566. DOI: 10.22230/cjc.2018v43n4a3274

Pattyn S., Van Hiel A., Dhont K., Onraet E. Stripping the political cynic: A psychological exploration of the concept of political cynicism. European Journal of Personality. 2012, 26, 566-579. DOI: 10.1002/per.858

Pinkleton B.E., Austin E.W. Exploring relationships among media use frequency, perceived media importance, and media satisfaction in political disaffection and efficacy. Mass Communication & Society. 2002, 5, 141–163. DOI: 10.1207/S15327825MCS0502_3

Pinkleton B.E., Austin E.W. Individual motivations, perceived media importance, and political disaffection. Political Communication. 2001, 18, 321–334. DOI: 10.1080/10584600152400365.

Pinkleton B.E., Austin E.W. Media perceptions and public affairs apathy in the politically inexperienced. Mass Communication & Society. 2004, 7, 319-337. DOI: 10.1207/s15327825mcs0703_4

Pinkleton B.E., Um N.-H., Austin E.W. An exploration of the effects of negative political advertising on political decision making. Journal of Advertising. 2002, 31, 13-25. DOI: 10.2307/4189204

Rill L.A., Cardiel C.L.B. Funny, ha-ha: The impact of user-generated political satire on political attitudes. American Behavioral Scientist. 2013, 57, 1738-1756. DOI: 10.1177/0002764213489016

Rooduijn M., van der Brug W., de Lange S.L., Parlevliet J. Persuasive populism? Estimating the effect of populist messages on political cynicism. Politics and Governance. 2017, 5, 136-145. DOI: 10.17645/pag.v5i4.1124

Sarieva I.R. How to measure perceived political efficacy? A three-component scale. Psychology. Journal of the Higher School of Economics. 2018, 15(3), 477-490. DOI: 10.17323/1813-8918-2018-3-477-490

Schuck A.R.T., de Vreese C.H. Public support for referendums in Europe: A cross-national comparison in 21 countries. Electoral Studies. 2015, 38, 149-158. DOI: 10.1016/j.electstud.2015.02.012

Shehata A. Game frames, issue frames, and mobilization: Disentangling the effects of frame exposure and motivated news attention on political cynicism and engagement. International Journal of Public Opinion Research. 2014, 26, 157-177. DOI: 10.1093/ijpor/edt034

Sidanius J., Pratto F. Handbook of theories of social psychology / ed. P.A.M. Van Lange, A.W. Kruglanski, E.T. Higgins. Thousand Oaks, CA: Sage., 2012. Vol. 2. P. 418-438.

Stroud N.J., Stephens M., Pye D. The influence of debate viewing context on political cynicism and strategic interpretations. American Behavioral Scientist. 2011, 55, 270-283. DOI: 10.1177/0002764210392163

Van Assche J., Dhont K., Van Hiel A., Roets A. Ethnic diversity and support for populist parties. The “right” road through political cynicism and lack of trust. Social Psychology. 2018, 49, 182-189. DOI: 10.1027/1864-9335/a000340

Van Assche J., Van Hiel A., Dhont K., Roets A. Broadening the individual differences lens on party support and voting behavior: Cynicism and prejudice as relevant attitudes referring to modern-day political alignments. European Journal of Social Psychology. 2019, 49, 190-199. DOI: 10.1002/ejsp.2377

Wu H., Estabrook R. Identification of confirmatory factor analysis models of different levels of invariance for ordered categorical outcomes. Psychometrika. 2016, 81, 1014-1045. DOI: 10.1007/s11336-016-9506-0

Yamamoto M., Kushin M.J. More harm than good? Online media use and political disaffection among college students in the 2008 Election. Journal of Computer-Mediated Communication. 2014, 19, 430-445. DOI: 10.1111/jcc4.12046

Yamamoto M., Kushin M.J., Dalisay F. Social media and political disengagement among young adults: A moderated mediation model of cynicism, efficacy, and social media use on apathy. Mass Communication and Society. 2017, 20, 149-168. DOI: 10.1080/15205436.2016.1224352

Zoizner A. The consequences of strategic news coverage for democracy: A meta-analysis. Communication Research, 2018, online First. DOI: 10.1177/0093650218808691

Число просмотров

Просмотров: 564

Опубликован

04.11.2020

Как цитировать

Гулевич, О., Кривощеков, В., & Шмыгалева, С. (2020). Политический цинизм: русскоязычная шкала для измерения негативного отношения к политикам. Психологические исследования, 13(73). https://doi.org/10.54359/ps.v13i73.169

Выпуск

Раздел

Статьи

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)