Особенности самопрезентации в социальных сетях с учетом половых различий

Авторы

  • Горбушина Елена Пермский государственный национальный исследовательский университет, Пермь, Россия

DOI:

https://doi.org/10.54359/ps.v16i90.1434

Ключевые слова:

социальные сети, самопрезентация, интенсивность использования социальной сети, навязчивость использования социальной сети, пол

Аннотация

В связи с развитием социальных сетей в рамках личной и профессиональной деятельности возникает все больше возможностей демонстрировать необходимую пользователю информацию о себе. Исследования показывают, что в социальных сетях самопрезентация имеет больше возможностей для демонстрации и регулирования информации о себе. В данном исследовании рассматривалась связь самопрезентации в социальной сети с полом. В исследовании участвовало 218 пользователей социальной сети ВКонтакте. Было установлено, что интенсивность и навязчивость являются предикторами ложного Я, идеального Я и реального Я у мужчин и женщин. Предиктором ложного Я является навязчивость использования социальных сетей. Интенсивность и навязчивость использования социальных сетей вносят вклад в идеального Я. Интенсивность и сниженная навязчивость использования социальной сети – предикторы реального Я. Таким образом, при сравнении мужчин и женщин женщины чаще выстраивают реалистичный образ самопрезентации в социальной сети, что может улучшать качество взаимодействия в ней, но приводить к увеличению времяпрепровождения в ней. Также было проведено сравнение вопросника самопрезентации в социальной сети М. Михикяна, Дж. Денниса, К. Субраманиама и модифицированной шкалы самопрезентации в социальной сети Д.С. Корниенко, Н.А. Руднова, Е.А. Горбушина и др., которое показало равнозначность обеих методик.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Автор

Горбушина Елена, Пермский государственный национальный исследовательский университет, Пермь, Россия

Ассистент кафедры общей и клинической психологии, философско-социологический факультет, Пермский государственный национальный исследовательский университет, ул. Букирева, д. 15, 614000 Пермь, Россия.

Литература

Akhmadeeva E.V. Study of the relationship between individual psychological characteristics and strategies of self-presentation in interpersonal relationships. Innovative Science: Psychology. Peda-gogy. Defectology, 2023, 6(1), 62–72. (In Russian)

Belinskaya E.P., Gavrichenko O.V. Self-presentation in virtual space: phenomenology and patterns. Psychological research, 2018, 11(60), 12. (In Russian)

Ellison N.B., Steinfield Ch., Lampe C. The Benefits of Facebook “Friends”: Social Capital and Col-lege Students’ Use of Online Social Network Sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 2007, 12, 1143–1168.

Elphinston R.A., Noller B.A. Time to Face It! Facebook Intrusion and the Implications for Romantic Jealousy and Relationship Satisfaction. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 2011, 14, 631–635.

Fullwood C., Wesson C., Chen-Wilson J., Keep M., Asbury T. If the Mask Fits: Psychological Cor-relates with Online Self-Presentation Experimentation in Adults. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 2020, 23(11), 737–742.

Ka Lai L.D., Borah P. Self-presentation on Instagram and friendship development among young adults: A moderated mediation model of media richness, perceived functionality, and openness. Com-puters in Human Behavior, 2020, 103, 57–66.

Kovalev A.D. Irving Hoffmann`s book Introducing Oneself to Others in Everyday Life and Sociolog-ical Tradition. Moscow: CANON-PRESS-Ts, 2000. (In Russian)

Kornienko D.S., Gorbushina E.A. Features of user profiles, intensity and obsession in using a social network and perfectionist self-presentation. Bulletin of the Perm State Humanitarian Pedagogical Uni-versity. Ser. 1, Psychological and pedagogical sciences, 2020a, 1, 14–25. (In Russian)

Kornienko D.S., Gorbushina E.A. Self-presentation and personality traits as predictors of intensity and obsession with the use of a social network. In: V.M. Bekhterev and modern psychology of per-sonality: a collection of articles of the VI All-Russian scientific-practical conference (to the 135th an-niversary of the organization of the first psychophysiological laboratory in Russia in Kazan). Kazan: NEIAPE “Center for Social and Humanitarian Education”. 2020b. pp. 194–196. (In Russian)

Kornienko D.S., Rudnova N.A. Features of the use of social networks in connection with procrastina-tion and self-regulation. Psychological research, 2018, 11(59), 9. (In Russian)

Kornienko D.S., Rudnova N.A., Gorbushina E.A. Features of self-presentation on a social network in connection with the features of the Big Five and the Dark Triad. Bulletin of the Udmurt University. Ser.: Philosophy. Psychology. Pedagogy., 2021, 31(1), 45–53. (In Russian)

Kornienko D.S., Rudnova N.A., Gorbushina E.A., Derish F.V. Psychometric characteristics of the scale of self-presentation in a social network. Psychological Research, 2021, 14(75), 6. (In Russian)

Kulagina N.V. Features of self-presentation of men and women in the field of business relations. Perm University Bulletin. Philosophy. Psychology. Sociology, 2016, 3(27), 122–128. (In Russian)

Mead J. Selected: collection of translations. Moscow: INION RAN, 2009. (In Russian)

Michikyan M., Dennis J., Subrahmanyam K. Can you guess who I am? Real, ideal and false self-presentation on Facebook among emerging adults. Emerging Adulthood published online, 2014, 1–10. DOI:10.1177/2167696814532442

Okusheva G.A. Communicative order of the social network space: netiquette rules and relevance to virtual contexts. In: Social network digital communicative culture of youth. Tomsk: National Research Tomsk State University, 2020. pp. 44–55. (In Russian)

Satorova A.S., Korniltseva E.G. Self-presentation in the social network of university students. In: Cultural Readings - 2020. Cultural Code in the Age of Globalization: Digitalization of Society and Education. Yekaterinburg: Ural Federal University named after the first President of Russia B.N. Yeltsin. 2020. pp. 307–311. (In Russian)

Scott G.G., Boyle E.A., Czerniawska K.А. Courtney Posting photos on Facebook: The impact of Narcissism, Social Anxiety, Loneliness, and Shyness. Personality and Individual Differences, 2018, 133, 67–72.

Simon P.D., Cu S.M.O., De Jesus K.E.M., Go N.T.S., Lim K.T.F., Say C.L.C. Worried about being imperfect? The mediating effect of physical appearance perfectionism between Instagram addiction and body esteem. Personality and Individual Differences, 2022, 186, 1–6.

Smirnov A.A., Solovieva E.V. Reflexivity and variability of behavior at different levels of empathy in the adaptation of students. Yaroslavl Psychological Bulletin, 2022, 2(53), 37–44. (In Russian)

Snyder М. Self-monitoring of expressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 1974, 30, 526—537.

Tareen M.K., Tareen N.K. Digital media and self-presentation: a systematic review. Journal of Tianjin University Science and Technology, 2021, 54, 41–50.

Число просмотров

Просмотров: 440

Опубликован

31.10.2023

Как цитировать

Елена, Г. (2023). Особенности самопрезентации в социальных сетях с учетом половых различий. Психологические исследования, 16(90), 2. https://doi.org/10.54359/ps.v16i90.1434

Выпуск

Раздел

Экспериментальные и эмпирические исследования