Источники сложности в задаче на отдаленные ассоциации

Авторы

  • Виктория Афанасьева Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ
  • Владимир Спиридонов Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ

DOI:

https://doi.org/10.54359/ps.v17i93.1518

Ключевые слова:

решение задач, задача на отдаленные ассоциации, CRA, семантическая близость, синтаксические отношения

Аннотация

Задача на отдаленные ассоциации (compound remote association – CRA) часто используется для изучения феномена инсайта. Большинство исследований было проведено на материале англоязычных задач, заметная часть которых характеризуется определенным типом решения – составным словом-ответом (compound). Русскоязычные задачи обычно имеют другой тип ответа – устойчивые словосочетания стимульных слов с искомым. Нахождение такого ответа требует опоры на несколько типов отношений между словами: в первую очередь, синтаксических и семантических. Целью статьи является анализ теоретических моделей, объясняющих решение задачи на отдаленные ассоциации. Также рассматриваются источники трудности русскоязычных задач такого типа для решения.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Авторы

Виктория Афанасьева, Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ

Магистр, стажер-исследователь научно-исследовательской лаборатории когнитивных исследований, факультет психологии, Институт общественных наук, Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ, пр. Вернадского, 82, корп. 2, 119571, Москва, Россия.

Владимир Спиридонов, Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ

Доктор психологических наук, профессор, заведующий научно-исследовательской лаборатории когнитивных исследований, факультет психологии, Институт общественных наук, Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ, пр. Вернадского, 82, корп. 2, 119571, Москва, Россия.

Литература

Ardislamov V.V., Spiridonov V.F., Loginov N.I. Semantic priming in CRA tasks. Cognitive science in Moscow: new research. Proceedings of the conference June 19, 2019. / Ed. E.V. Pechenkova, M.V. Falikman. – M.: Buki Vedi LLC, IPPiP, 2019. P. 64. (in Russian)

Fedorova O.V. Fundamentals of experimental psycholinguistics: syntactic priming. – M., 2009. (in Russian)

Testelets Y.G. Introduction to the general syntax. – М., RSUH, 2001. (in Russian)

Badre D., Poldrak R.A., Pare-Blagoev E.J., Insler R.Z., Wagner A.D., Mechanisms of dissociative controlled search and generalized selection in the ventrolateral prefrontal cortex. Neuron, 2005, No 47(6), pp. 907–918.

Becker M., Davis S., Cabeza R. Between automatic and control processes: How relationships be-tween problem elements interact to facilitate or impede insight. Memory & Cognition, 2022, pp. 1–16.

Becker M., Wiedemann G., Kühn S. Quantifying insightful problem solving: A modified compound remote associates paradigm using lexical priming to parametrically modulate different sources of task difficulty. Psychological research, 2020, v. 84, pp. 528–545.

Bernolet S., Hartsuiker R. J., and Pickering M. J. Shared syntactic representations in bilinguals: Evi-dence for the role of word-order repetition. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 2007, No 33(5), p. 931.

Bowden E. M., Jung-Beeman M., Fleck J., Kounios J. New approaches to demystifying insight. Trends in cognitive sciences, 2005, v. 9, No 7, pp. 322–328.

Chronicle E. P., MacGregor J. N., & Ormerod T. C. What makes an insight problem? The roles of heuristics, goal conception, and solution recoding in knowledge-lean problems. Journal of Experi-mental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 2004, No 30(1), p. 14. https://doi.org/10.1037/0278-7393.30.1.14

Collins A. M., Loftus E. F. A spreading-activation theory of semantic processing. Psychological re-view, 1975, v. 82, No 6, pp. 407.

Collins A. M., Quillian M. R., Retrieval time from semantic memory. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, v. 8, Issue 2, 1969, pp. 240–247. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(69)80069-1

Desmet, T., & Declercq, M. Cross-linguistic priming of syntactic hierarchical configuration infor-mation. Journal of Memory and Language, 2006, No 54(4), pp. 610–632.

Giora R. Literal vs. figurative language: Different or equal? Journal of pragmatics, 2002, v. 34, No 4, pp. 487–506.

Eviatar Z., Just M. A. Brain correlates of discourse processing: An fMRI investigation of irony and conventional metaphor comprehension. Neuropsychologia, 2006, v. 44,. No 12, pp. 2348–2359.

Hartsuiker R. J., Pickering M. J., Veltkamp E. Is Syntax Separate or Shared Between Languages? Cross-Linguistic Syntactic Priming in Spanish-English Bilinguals American Psychological Society, 2004, No 16(6), pp. 409–414.

Humphries C., Binder J. R., Medler D. A., Liebenthal E. Syntactic and semantic modulation of neural activity during auditory sentence comprehension. Journal of cognitive neuroscience, 2006, v. 18, No 4, pp. 665–679. doi: 10.1162/jocn.2006.18.4.665

MacGregor J. N., Ormerod T. C., & Chronicle E. P. Information processing and insight: A process model of performance on the nine-dot and related problems. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 2001, No 27(1), p. 176. https://doi.org/10.1037/0278-7393.27.1.176

Marko M., Michalko D., Riečanský I. Remote associates test: An empirical proof of concept. Behav-ior research methods, 2019, v. 51, pp. 2700–2711.

Mednick S. The associative basis of the creative process. Psychological review, 1962, v. 69. No 3. p. 220.

Moroshkina N.V., Savina A.I., Ammalainen A.V., Gershkovich V.A., Zverev I.V., and Lvova O.V. How Difficult Was It? Metacognitive Judgments About Problems and Their Solutions After the Aha Moment. Front. Psychol, 2022. 13:911904. doi: 10.3389/fpsyg.2022.911904

Olteţeanu A. M., Falomir Z. comRAT-C: A computational compound Remote Associates Test solver based on language data and its comparison to human performance. Pattern Recognition Letters, 2015. Pp. 81–90.

Ohlsson S. Information-processing explanations of insight and related phenomena. Advances in the psychology of thinking, 1992, v. 1, pp. 1–44.

Öllinger M., von Müller A. Search and coherence-building in intuition and insight problem solving. Frontiers in psychology, 2017, v. 8, p. 827.

Quillian M. R. A revised design for an understanding machine. Mechanical Translation, 1962, No 7, pp. 17–29.

Worthen B. R., Clark P. M. Toward an improved measure of remote associational ability. Journal of Educational Measurement, 1971, pp. 113–123.

Число просмотров

Просмотров: 90

Опубликован

28.04.2024

Как цитировать

Афанасьева, В., & Спиридонов, В. (2024). Источники сложности в задаче на отдаленные ассоциации. Психологические исследования, 17(93), 5. https://doi.org/10.54359/ps.v17i93.1518

Выпуск

Раздел

Обзоры