Роль предыдущих знаний в порождении эффекта понятийной гибкости
DOI:
https://doi.org/10.54359/ps.v6i29.696Ключевые слова:
понятие, категория, эффект понятийной гибкости, семантическая память, формирование понятийАннотация
Эффект понятийной гибкости – включение в понятие признаков, нерелевантных для формируемой категории, и дальнейшее оперирование ими в случае необходимости. Как показали предыдущие исследования, эффект понятийной гибкости возникает в задачах на вывод признака и не возникает в задачах на классификацию. В последнем случае внимание к признакам объекта становится слишком сфокусированным на одном признаке. В настоящем исследовании на выборке студентов (N = 60) проверялась гипотеза о том, что эффект понятийной гибкости может возникать в задачах на классификацию, если в качестве стимульного материала используются объекты, признаки которых имеют функциональные связи и могут быть соотнесены с семантическими знаниями испытуемого.
Скачивания
Литература
Brooks L.R. Nonanalytic concept formation and memory for instances. In: Cognition and categorization. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1978. pp. 169–211.
Cabrera A., Billman D. Language-driven concept learning: Deciphering Jabberwocky. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 1996, 22(2), 539–555.
Carey S. The origin of concepts. Oxford: OUP, 2011.
Chin-Parker S., Ross B.H. The effect of category learning on sensitivity to within-category correlations. Memory and cognition, 2002, 30(3), 353–362.
Hoffman A.B., Rehder B. The costs of supervised classification: The effect of learning task on conceptual flexibility. Journal of Experimental Psychology: General, 2010, 139(2), 319–340.
Kamin L.J. Predictability, surprise, attention, and conditioning. In: Punishment and aversive behavior. New York: Appleton-Century Crofts, 1969. pp. 279–296.
Kruschke J. ALCOVE: an exemplar-based connectionist model of category learning. Psychological review, 1992, 99(1), 22–44.
Lupyan G., Rakison D., McClelland J. Language is not Just for Talking: Redundant Labels Facilitate Learning of Novel Categories. Psychological Science, 2007, 18(12), 1077–1083.
Markman A.B., Ross B. H. Category use and category learning. Psychological Bulletin, 2003, No. 4, 592-613.
Murphy G., Allopenna P. The Locus of Knowledge Effects in Concept Learning. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 1994, 20(4), 904–919.
Murphy G.L. The big book of concepts. Cambridge: MIT Press, 2004.
Murphy G.L., Medin D.L. The role of theories in conceptual coherence. Psychological Review, 1985, 92(3), 289–316.
Nosofsky R. Similarity scaling and cognitive process models. Annual review of psychology, 1992, 43(1), 25–53.
Rescorla R.A., Wagner A.R. A theory of Pavlovian conditioning: Variations in the effectiveness of reinforcement and nonreinforcement. In: Classical conditioning: II. Current research and theory. New York: Appleton-Century-Crofts, 1972. pp. 64–99.
Robinson C.W, Best C.A., Deng W., Sloutsky V.M. The role of words in cognitive tasks: What, when, and how? Frontiers in Psychology, 2012, 3, 1–8. doi:10.3389/fpsyg.2012.00095
Shekhter M.S., Potapova A.Ya. Psikhologicheskii zhurnal, 1999, 20(2), 66–72. (in Russian)
Shepard R.N., Hovland C.I., Jenkins H.M. Learning and memorization of classifications. Psychological Monographs, 1961, 75(13), 1–42.
Smith E.E., Grossman M. Multiple systems of category learning. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 2008, 32, 249–264.
Yamauchi T., Markman A.B. Category learning by inference and classification. Journal of Memory and Language, 1998, 39, 124–48.